اختصاصی ایندیپندنت فارسی - جزئیات جدید از حمله اسرائیل به ایران: بیش از ۲۰ نفر جان باختند، هک رادارها پنج دقیقه قبل از حمله

صفحه نمایش رادارها فریز شده و امکان رهگیری اهداف مهاجم از رادارهای پیشرفته‌تر در برخی از سامانه‌های پدافندی سلب شده بود

ایندیپندنت فارسی

براساس اطلاعاتی که از طریق چند منبع مطلع در خوزستان و تهران به ایندیپندنت فارسی رسیده تعداد جان‌باختگان حمله اسرائیل به ایران را بیش از ۲۰ نفر است.

یکی از منابع (که از وضعیت رینگ پدافندی خوزستان پس از حمله مطلع بود) به ایندیپندنت فارسی گفت که ۲۶ نفر در نقاط هدف قرار گرفته در سراسر ایران جان باختند. منبع دیگر تعداد جان‌باختگان را ۲۷ نفر اعلام کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون تعداد جان‌باختگان حمله بامداد شنبه ۵ آبان اسرائیل به ایران را چهار نیروی ارتش و یک غیرنظامی اعلام کرده‌اند. در بیانیه ارتش جمهوری اسلامی یا قرارگاه پدافند کشوری به تعداد مجروحان، نقاطی که هدف قرار گرفته‌اند و میزان خسارات اشاره‌ای نشده است. منابع غیررسمی داخلی تنها اعلام کرده‌اند که این حملات مجروحانی داشته است و احتمال افزایش شمار جان‌باختگان وجود دارد.

اطلاعاتی که ایندیپندنت فارسی از منابعش به دست آورده نشان می‌دهد که سامانه‌های پدافند هوایی پالایشگاه آبادان هم در حمله اسرائیل هدف قرار گرفته و به شکل گسترده‌ای تخریب شده است.

پیش از این منابع مطلع و تصاویر ماهواره‌ای از حمله به سامانه‌های پدافندی، کارخانه تولید پهپاد و میکسرهای سوخت موشک خبر داده بودند. گفته می‌شود در مجموع به ۲۰ نقطه در بامداد شنبه حمله شده است. بزرگ‌ترین اهداف در ایلام، غرب، شرق و جنوب تهران، ماهشهر و طالقان بوده‌اند هرچند منابع ایندیپندنت هدف قرار گرفتن سامانه پدافندی در آبادان را هم تأیید کرده است.

اطلاعات دیگری از منابع ایندیپندنت فارسی، جزئیاتی از دقایق منتهی به اصابت موشک‌های اسرائیلی را افشا کرده است. بر اساس این اطلاعات، پنج دقیقه پیش از موج اول حمله، سیستم‌های راداری پدافندها در چند نقطه ایران هک شده است. صفحه نمایش این رادارها فریز شده و امکان رهگیری اهداف مهاجم از رادارهای پیشرفته‌تر در برخی از سامانه‌های پدافندی سلب شده بود.

در این فاصله از قرارگاه پدافند کشوری به کاربران سامانه‌های پدافندی این اختیار داده می‌شود که با استفاده از اطلاعات دیگر سامانه‌های راداری به هر هدف پرنده‌ نزدیک‌شونده در محدوده عملیاتی‌شان حمله شود. عموم این اقدامات پدافندی با استفاده از سامانه‌های قدیمی‌تر انجام شده است. سامانه‌های پدافندی پیشرفته از جمله سامانه اس‌-۳۰۰ و نمونه‌های مشابه بومی از اهدافی بوده‌اند که از بین رفته‌اند یا خسارت شدیدی دیده‌اند.

در روز شنبه ستادکل نیروهای مسلح با انتشار یک بیانیه مدعی شد که حملات با استفاده از موشک‌های هوا به زمین از جنگنده‌های اسرائیلی در حریم هوایی عراق انجام شده است. در این بیانیه آمده است که هیچ هواپیمای اسرائیلی به حریم هوایی ایران وارد نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به هک سیستم‌های راداری پیشرفته در غرب کشور ممکن است هواپیماهای اسرائیلی به حریم هوایی ایران وارد شده ولی رهگیری یا شناسایی نشده باشند.

اسرائیل در بامداد شنبه در سه موج به اهدافش در غرب و عمق خاک ایران از جمله تهران حمله کرد. ارتش اسرائیل هیچ جزئیاتی از نحوه انجام این سه حمله ارائه نکرده است.

ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مدعی است که «تعداد قابل توجهی» از موشک‌های اسرائیلی را رهگیری و منهدم کرده است. آن‌ها همچنین می‌گویند که خسارات «محدود و کم‌اثر» بوده است.

حمله اسرائیل به ایران در پاسخ به عملیات موشکی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل در روز ۱۰ مهر انجام شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل امروز گفت که توانسته به «سر اختاپوس» ضربه بزند. سر اختاپوس اصطلاحی است در توصیف جمهوری اسلامی. اختاپوسی که بازوهای آن نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه هستند.

پیش از این حمله، اسرائیل توانسته ضربات مهلکی به ساختار فرماندهی و بدنه حزب‌الله لبنان و حماس وارد کند. حوثی‌های یمن هم در هفته گذشته هدف حمله قرار گرفتند و گفته می‌شود بخش مهمی از زرادخانه موشکی و امکاناتشان را از دست داده‌اند.